Ikona hledání

Přední potravinářské společnosti vyzývají EU, aby ukončila dobu klecovou

News Section Icon Zveřejněno 17.03.2021

Dnes, 17. března 2021, zaslaly přední potravinářské společnosti z celé EU společný dopis Evropské komisi a poslancům Evropského parlamentu, v němž požadují ukončení používání klecí pro chov hospodářských zvířat, počínaje obohacenými klecemi pro nosnice.

Nadnárodní obchodní řetězce a producenti potravin ALDI Nord, Barilla Group, Fattoria Roberti, Ferrero, Inter IKEA Group, Jamie Oliver Group, Le Groupement Les Mousquetaire, Mondelēz International, Nestlé a Unilever společně podepsali dopis, v němž prohlašují, že záměr ukončit používání obohacených klecí pro nosnice je silně opodstatněný zejména na úrovni celé EU, a dodávají že „systémy bez klecí jsou rozšířené, ekonomicky životaschopné a slepicím poskytují lepší životní podmínky“.

Signatáři také upozorňují, že revize právních předpisů o welfare (životní pohodě) zvířat, která se v současné době připravuje, je ideální příležitostí k ukončení klecových chovů zvířat v celé EU – počínaje nosnicemi v klecích. Na závěr dopisu uvádějí: „Jsme připraveni a ochotni sdílet naše odborné znalosti a podílet se na dosažení tohoto cíle.“

„Řada velkých podniků má náskok, protože ve svých dodavatelských řetězcích používání klecí již ukončila. Budoucnost bez klecí je reálná a některé progresivní společnosti jsou toho důkazem,“ uvedla Romana Šonková, zástupkyně Compassion in World Farming v ČR a členka výboru evropské občanské iniciativy Konec doby klecové. „EU nyní musí tento náskok dohnat a zrevidovat legislativu pro hospodářská zvířata, Směrnici Rady 98/58/ES, aby kruté používání klecí pro všechny druhy hospodářských zvířat jednou provždy skončilo.“

Dopis schvaluje cíle evropské občanské iniciativy „Konec doby klecové“, která požaduje ukončení klecí pro chov hospodářských zvířat v celé EU. Mezinárodní organizace Compassion in World Farming spojila své síly se 170 evropskými nevládními organizacemi a 11. září 2018 zahájila tuto evropskou občanskou iniciativu. Ta o rok později získala 1,4 milionu ověřených podpisů a stala se první úspěšnou evropskou občanskou iniciativou v oblasti ochrany hospodářských zvířat. V celé EU je každý rok vězněno v klecích více než 300 milionů různých druhů těchto zvířat.

Prohlášení signatářů:

Leonardo Mirone, ředitel nákupu ve společnosti Barilla Group, uvedl: „Naše poslání ‚Dobré pro vás, dobré pro planetu‘ nás vede kupředu. Jídlo není jen to, co jíme. Odráží se na kvalitě života lidí, na životní pohodě zvířat a na naší planetě.

Pokud jde o vejce a vaječné produkty, společnost Barilla Group věří, že věznění v klecích nosnicím velmi škodí. Od této zemědělské praxe jsme proto začali upouštět už v roce 2012 a od roku 2019 - rok před naším původním cílem – používáme výhradně vejce bezklecová a to v celém našem globálním dodavatelském řetězci.“

Vittorio Roberti, zemědělec a majitel společnosti Fattoria Roberti, řekl: „Chceme podpořit evropskou občanskou iniciativu Konec doby klecové, jejímž cílem je přeměna systému chovu jako alternativa ke klecím. Ve společnosti Fattoria Roberti jsme se rozhodli opustit klecové systémy do roku 2025. Budeme i nadále zdůrazňovat důležitost životní pohody zvířat na našich farmách a zajišťovat transparentnost pro spotřebitele, kteří se na nás spoléhají v péči o slepice a půdu.“

Francesco Tramontin, viceprezident centra pro veřejnou politiku a institucionální záležitosti EU ve společnosti Ferrero, uvedl: „Náš dodavatelský řetězec vajec je plně integrovaný a společnost Ferrero v úzké spolupráci s dodavateli již od roku 2014 používá v Evropě pouze vejce bezklecová. Věříme, že by to měl být standard pro každého. Proto plně podporujeme iniciativu Konec doby klecové.“

Sharla Halvorson, manažerka pro udržitelnost a zdraví ve společnosti Inter IKEA Group, řekla: „V IKEA jsme rádi, že se můžeme připojit k dalším předním potravinářským podnikům a k 1,4 milionu lidí v podpoře vývoje legislativy EU, abychom posouvali vpřed zlepšení v celém odvětví – když se spojíme, rozsáhlá změna je možná! Zavázali jsme se, že do konce roku 2025 upustíme od používání klecových vajec a neustále pracujeme na zlepšování živočišné výroby a welfare zvířat prostřednictvím našeho projektu IKEA Food Better Programmes.“

Can Buharali, globální ředitel pro veřejné záležitosti ve společnosti Mondelēz International, uvedl: „Jsme hrdí na náš pokrok ve zlepšování welfare zvířat, zatímco usilovně pracujeme na plnění našeho závazku v oblasti používání bezklecových vajec do konce roku 2025 v EU. Jsme rádi, že můžeme podpořit evropskou občanskou iniciativu Konec doby klecové. Ukončení používání klecí pro nosnice v celé Evropské unii je naší prioritou. To nás posune o krok dále k welfare hospodářských zvířat a k udržitelné stravě a zemědělství.“

Owen Bethell, senior manažer pro dopady na životní prostředí a globální veřejné záležitosti ve společnosti Nestlé, uvedl: „Jako společnost, která pro své výrobky již používá 100 % bezklecových vajec, víme, že je možné vyřadit klece obchodně schůdným způsobem. Doufáme, že iniciativa Konec doby klecové pomůže zlepšit životní pohodu všech nosnic v EU.“

Thea Koning, globální senior manažerka pro vnější záležitosti, divize potravin a občerstvení v Unilever, uvedla: „Ve společnosti Unilever chceme být hnací silou pro kvalitu potravin a plně podporujeme kampaň Konec doby klecové. V Evropě všechny naše značky, včetně Hellmann’s, Amora a Calvé, používají od roku 2009 pouze bezklecová vejce. Věříme, že iniciativa sdílí ambici strategie Z farmy na vidličku, která chce zlepšit welfare zvířat, počínaje slepicemi v klecích.“

Globe

Tento prohlížeč nepodporujeme. Prosím aktualizujte si prohlížeč pro zlepšení funkce a bezpečnosti. Máte-li jakékoli další dotazy, kontaktujte nás na info@ciwf.cz. Snažíme se odpovídat na všechny komentáře do dvou pracovních dnů, ale vzhledem k velkému množství korespondence to může někdy trvat trochu déle. Děkujeme za vaše pochopení.