O co usilujeme?
Chceme konec prodeje živých ryb do rukou koncových spotřebitelů.
Proč?
- Jedná se o zbytečné prodlužování utrpení, kterého ryby do okamžiku prodeje zažijí již hodně.
- Podle vědců hrozí zásadní zhoršení welfare živě prodávaných ryb.
- Narozdíl od výlovu, sádkování či převozu ryb, které podléhají kontrolám státních orgánů, rybu poté, co je prodána živá, nechrání žádná legislativa.
Více o živě prodávaných rybách a jejich utrpení najdete zde.
Co na to říkají vědci?
Stručné shrnutí příčin, proč živě prodávaní kapři trpí, nám poskytl rybí etolog, pan profesor Slavík z České zemědělské univerzity.
Vánoce pro kapry 2024
Loni před Vánoci jsme předali na půdě Poslanecké sněmovny petici s více než deseti tisíci podpisy za ukončení prodeje živých ryb do rukou zákazníků.
Ačkoli řada poslanců a poslankyň souhlasí s tím, že živé ryby po prodeji zbytečné trpí, narazili jsme na slabou politickou vůli toto téma vyřešit změnou v zákoně na ochranu zvířat. Rozhodli jsme se proto soustředit se letos na ještě širší společenskou osvětu a získávat další podporu na úrovní měst a obcí, politických hráčů, médíí a influencerů. Věříme, že toto je ta správná cesta k ukončení zbytečného strádání vánočních kaprů a dalších ryb.
Sledujte nás 👉 Facebook, Instagram.
Vánoce pro kapry 2023
Naše vánoční kampaň začala v prosinci předáním petice v Parlamentu do rukou Kláry Kocmanové (Piráti). Letos byla naším hlavním cílem všeobecná osvěta a zvyšování povědomí veřejnosti o utrpení živě prodávaných kaprů.
K tomu jsme použili ilustrace kaprů, které ukazovaly situace, v nichž ryby při prodeji zaživa nejvíce trpí. Autorkou těchto obrázků byla známá česká umělkyně toy_box.
Tyto ilustrace jsme použili jako příspěvek na sociálních sítích, nechali jsme je vytisknout na tramvaj v Praze a také jsme je umístili jako reklamní rámečky do pražského metra.
Toy_box také instalovala 15 obrázků kaprů v nadživotní velikosti v okolí budovy Parlamentu.
Hlavní příspěvek s ilustracemi kaprů měl na sociálních sítích obrovský úspěch a dohromady měly příspěvky dosah v řádech stovek tisíc účtů. Společným poselstvím všech příspěvků a propagačních materiálů bylo: Nekupujte živého kapra.
Podařilo se nám také získat podporu sedmi známých osobností, jako je Sandra Pogodová či Eva Francová, které se svými citáty vyslovily proti prodeji živých ryb.
Vedlejší, doplňkovou akcí bylo posílání digitálních vánočních pohlednic lídrům politických stran v Parlamentu, s přáním hezkých svátků a s prosbou o podporu zákazu prodeje ryb v živém stavu. Celkem lidé rozeslali přes tři a půl tisíce pohlednic.
Vánoce pro kapry 2022
V novém ročníku kampaně jsme představil kapřího „prezidentského“ kandidáta.
Kampaň Hlas pro kapra jsme spustili ve spolupráci s reklamní agenturou werk.camp. Vizuál, který kampani vévodí, byl vytvořen za pomoci umělé inteligence (AI). Jedná se o jednu z prvních českých kampaní, kde byla tato moderní technologie využita.
Vánoce pro kapry 2021
Navázali jsme na předchozí ročníky ve snaze zabránit prodeji ryb v živém stavu koncovému spotřebiteli. Při přesvědčování příslušných úřadů a politiků nám pomohly zcela nové odborné dokumenty, které dokazují, že takové jednání není v souladu se zákonem na ochranu zvířat proti týrání (například studie Mgr. Svitačové a prof. Slavíka z České zemědělské univerzity v Praze s názvem Rizika snížení welfare kaprů při stánkovém prodeji).
Díky naší iniciativě vydala své odborné stanovisko také Ústřední komise pro ochranu zvířat (ÚKOZ), která působí jako poradní orgán ministra zemědělství na úseku ochrany zvířat, v němž se uvádí: „ÚKOZ důrazně doporučuje, aby ryby určené k následné konzumaci byly při prodeji odborně usmrceny prodejcem či jím k tomu určeným a vyškoleným personálem.“ Tomuto dokumentu následně vyjádřila podporu i Komora veterinárních lékařů.
Před Vánoci jsme zveřejnili otevřený dopis ministrovi zemědělství Nekulovi, v němž jsme jej žádali, aby zbytečné utrpení kaprů ukončil. Dopis s více než 6 000 podpisy z řad laické i odborné veřejnosti jsme pak za účasti patronky kampaně, spisovatelky a novinářky Adély Knapové předali náměstkovi ministra Radku Holomčíkovi, který při následné schůzce sdělil, že Ministerstvo zemědělství je otevřené diskusi na dané téma.
Vánoce pro kapry 2020
V roce 2020 jsme se zaměřili na nákup živých ryb na stáncích či v obchodech. Kampaň měla jasné motto: Nekupujte živé ryby!
K rozšíření informací mezi širokou veřejnost pomohlo dojemné video z dílny CIWF, v němž vánoční kapr Karel vypráví svůj nelehký životní příběh - svoji strastiplnou pouť od výlovu v rybníku až po dobu, kdy se dostane na štědrovečerní stůl. Na YouTube jej shlédlo přes 242 000 lidí!
Naši snahu tentokrát podpořily i významné instituce, jakými jsou Státní veterinární správa, která poskytla vyjádření do naší tiskové zprávy, či Rybářské sdružení ČR. Obě organizace spolu s námi upozorňovaly na welfare rizika spojená s koupí živých ryb do domácností.
Téma se též podařilo dostat do médií. Zde si například můžete poslechnout přímý vstup Romany Šonkové z CIWF Česko do vysílání ČRo PLUS (začátek v 17:53).
Dál pokračoval i sběr podpisů na petici požadující zákaz prodeje živých ryb na stáncích či v obchodech, kterou již podepsalo více než 9 500 lidí!
JAK POMOCI?
- Nepodporujte prodej živých ryb na stáncích či v obchodech a kupujete-li kapra, vyberte již zpracovaného.
- Vyzkoušejte něco nového a uvařte si na štědrovečerní tabuli jídlo, které pochází ze zdrojů šetrných ke zvířatům i životnímu prostředí. Například recept na čistě rostlinný bramborový salát najdete v naší udržitelné kuchařce.