Ikona hledání

News Section Icon Zveřejněno 18.03.2022

Na nejdelší cestě

23. února opustila loď Spiridon II, která převáží hospodářská zvířata, přístav Tarragona ve Španělsku. 

Tato země je jedním z největších vývozců živých zvířat v Evropě. Na palubě lodi bylo přibližně 300 mladých býků z Francie a Španělska a 7 600 španělských ovcí. Jejich cílem byl jordánský přístav Aqaba.

27. února se objevila závada motoru a cesta byla přerušena. Loď strávila tři dny poblíž řeckých přístavů. Vykládka zvířat na evropské území nepřipadala v úvahu. Jakmile loď vypluje, zvířata jsou považována za tzv. „exportovaná“ zvířata a nemohou se již vrátit na území EU. Tato zásada mívá často tragické následky, připomeňme si dlouhou a strastiplnou plavbu na lodích Karim Allah a Elbeik na jaře 2021, která byla zakončena nucenou porážkou 2 600 telat a dalšího skotu.

Loď Spiridon II nakonec 4. března přistála v řeckém přístavu Eleusis poblíž Athén. Osm tisíc zvířat bylo přes rampu nad vodou přehnáno rovnou na další přepravní loď Adel I. Důvodem tohoto manévru prováděného na moři je skutečnost, že přístav Eleusis nemá oprávnění k převozu zvířat do třetích zemí. 

Nákladní loď pro zvířata Spiridon II

Na dlouhých cestách, jako je tato, není na palubě přítomen žádný veterinář, bez ohledu na počet zvířat. Ani Spiridon II nebyl výjimkou. Neví se, zda stav zvířat po deseti dnech na palubě umožňoval jejich další cestu do Jordánska. Neví se ani, zda zvířata ve špatném stavu byla utracena.

Veterinářka a projektová manažerka AWF Maria Boada-Saña kritizuje dálkovou lodní přepravu živých zvířat: „Lodě převážející hospodářská zvířata, které se v současnosti v EU používají, byly přestavěné z trajektů či nákladních lodí v okamžiku, kdy již zastaraly a měly být vyřazeny z provozu. Jsou to prastará plavidla plující pod podezřelými vlajkami, jejich konstrukce i údržba je opravdu nedostačující. Tato plavidla představují značné riziko pro bezpečnost zvířat a posádky i pro životní prostředí.

Vývoz živých zvířat je třeba zakázat

Tato poslední událost se přidává k dlouhému seznamu problémů spojených s vývozem živých zvířat. Spiridon II je jedním z příliš mnoha zastaralých plavidel s celou řadou nedostatků, které během cest způsobují neočekávané problémy.

Neziskové organizace opakovaně upozorňují na základní nedostatky. Nouzové situace na moři nemívají jednoduchá řešení a vedou k prodloužení doby cesty. Jestliže příslušné úřady ztrácí zodpovědnost za lodě, které opustí jejich přístavy, jakýkoli neočekávaný zádrhel může mít tragické následky, jako se to stalo na lodích Elbeik a Karim Allah. Tento problém je nutné odstranit na úrovni systému, nikoli provizorně řešit jednotlivé případy.

Neziskové organizace zjistily, že při vývozu zvířat lodní přepravou nelze vyhovět nařízení Rady (ES) č. 1/2005 o přepravě zvířat. Znovu se tím ukazuje, že současná legislativa ani rozsudek Evropského soudního dvora nezajišťují zvířatům skutečnou ochranu v průběhu celé cesty

Tímto posledním incidentem se opět poukazuje na závažné chyby spojené s vývozem živých zvířat z EU. Nelze přehlížet nepředstavitelné utrpení, kterému jsou zvířata při vývozu vystavena, a až příliš časté mechanické závady plavidel. Vyzýváme Evropskou komisi, aby okamžitě v této věci zakročila. Aktuálně probíhající revize legislativy EU o welfare zvířat představuje ideální příležitost tuto krutou praxi jednou provždy zakázat,“ říká ředitelka CIWF EU Olga Kikou.

Spiridon II zůstal v eleusiském přístavu až do 8. března, kdy odplul do opravy. Zvířata, která tuto stresující cestu přežila, dorazila 9. března do Jordánska. Zde je čekala porážka za opravdu krutých a šokujících podmínek, které jsou v EU nelegální,“ říká za AI Gabriel Paun, který již roky dokumentuje zacházení se zvířaty vyváženými za hranice EU.

Globe

Tento prohlížeč nepodporujeme. Prosím aktualizujte si prohlížeč pro zlepšení funkce a bezpečnosti. Máte-li jakékoli další dotazy, kontaktujte nás na info@ciwf.cz. Snažíme se odpovídat na všechny komentáře do dvou pracovních dnů, ale vzhledem k velkému množství korespondence to může někdy trvat trochu déle. Děkujeme za vaše pochopení.