Stávající situace
1,3 miliardy vodních živočichů (ryb, humrů, krabů a dalších korýšů) – takový počet vnímavých tvorů je každoročně chován a přepravován po celé Evropě [1]. Přepravu během svého života podstoupí minimálně jednou, při převozu mezi chovy, cestou na jatka nebo do obchodů, odkud mohou být prodáváni dál živí. I ulovení volně žijící vodní živočichové se převážejí živí, ať už za účelem obchodu, nebo do chovů.
Přeprava může vodním živočichům způsobovat utrpení. Často při ní dochází k situacím, které živočichy stresují, jako je manipulace, vyjmutí z vody, stísněné podmínky, přesun pomocí sítí a čerpadel a držení ve velmi znečištěné vodě. Mnoho ryb a jiných vodních živočichů se během přepravy zraní nebo uhyne.
Vodní živočichové by se vůbec neměli převážet živí, pokud je to možné. Měli být humánně poráženi přímo v místě chovu. Pokud však je přeprava nevyhnutelná, je zapotřebí následovat jasně daná pravidla, za kterých jsou vodních živočichové schopni náročný převoz zvládnout.

Současná legislativa o přepravě
Současná legislativa, která má chránit welfare zvířat během přepravy v rámci EU [2], se z právního hlediska vztahuje na všechny obratlovce, tedy včetně ryb. Byla však napsána s ohledem na suchozemská zvířata a neobsahuje žádná konkrétní pravidla na ochranu vodních živočichů. Nepokrývá ani ochranu bezobratlých, jako jsou korýši (např. krabi či humři) a hlavonožců (např. chobotnice). Proto v současnosti nedokáže poskytovat skutečnou ochranu obrovskému množství těchto vodních tvorů.
Návrh na úpravu směrnice o přepravě
V prosinci 2023 vydala Evropská komise návrh k úpravě legislativy o přepravě. Jeho součástí je příloha s podmínkami pro welfare ryb a dalších vodních živočichů [3]. Je to krok kupředu, ale stále je zde prostor ke zlepšení. Je potřeba zajistit, aby všechny požadavky byly skutečně efektivní a aby se ochrana vztahovala na všechna zvířata. Toto jsou naše hlavní doporučení pro tvůrce politik:
1. Zahrnout do směrnice přepravu do potravinářských podniků dodávajících konečnému spotřebiteli
Výjimka pro přímé dodávky vodních živočichů do potravinářských podniků, jak je uvedena v návrhu, by měla být zrušena. Tato výjimka by znamenala, že mnoho ryb a korýšů, jako je například 4,83 milionu kaprů prodaných ročně na českém trhu [4], by během přepravy nebylo chráněno zákonem. Všichni vodní živočichové si zaslouží ochranu svého welfare bez ohledu na to, kam jsou převáženi.

2. Poskytnout podrobnější požadavky
Návrh obsahuje několik pravidel týkajících se klíčových okamžiků přepravy. Chybí však spousta důležitých detailů, například limity pro hustotu osazení a parametry pro kvalitu vody. Je nutné stanovit konkrétní požadavky vycházející z nejnovějších vědeckých poznatků, jinak nebude možné zajistit zvířatům dostatečnou ochranu.
3. Zahrnout druhy uvedené na seznamu CITES a okrasné vodní živočichy
Návrh v současné době vylučuje z požadavků na přepravu druhy uvedené v Úmluvě o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (CITES). Tito živočichové, včetně až 32 milionů ročně přepravovaných ohrožených evropských úhořů [5], však potřebují legislativní ochranu, která by chránila welfare jedinců a pomohla zachování druhů. Výjimka se vztahuje i na okrasné druhy (např. rybičky v zájmových chovech), a to navzdory jejich vysoké úmrtnosti během přepravy [6]. Tyto výjimky musí být odstraněny, jinak nebude možné zajistit ochranu všech vodních živočichů.
4. Zahrnout krátké cesty
Návrh se vztahuje pouze na cesty delší než 50 km. I krátké cesty však mohou být pro vodní živočichy stresující, protože i při nich zvířata procházejí nakládáním, vykládáním a manipulací. Pokud se na tyto krátké cesty současné předpisy nevztahují, budou muset budoucí zákony tuto mezeru odstranit, aby byla zajištěna ochrana welfare zvířat.

Reference
1. From fishcount.org.uk. Estimate based on FAO data for 2022, according to method of Mood, A., Lara, E., Boyland, N. K., & Brooke, P. (2023). Estimating global numbers of farmed fishes killed for food annually from 1990 to 2019. Animal Welfare, 32, e12. doi:10.1017/awf.2023.4
2. Council Regulation (EC) No 1/2005 of 22 December 2004 on the protection of animals during transport and related operations and amending Directives 64/432/EEC and 93/119/EC and Regulation (EC) No 1255/97 OJ L3 5.1.2005, p. 1–44
3. Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on the protection of animals during transport and related operations, amending Council Regulation (EC) No 1255/97 and repealing Council Regulation (EC) No 1/2005
4. Estimate based on Czech Ministry of Agriculture data for 2022, according to method of Mood, A., Lara, E., Boyland, N. K., & Brooke, P. (2023). Estimating global numbers of farmed fishes killed for food annually from 1990 to 2019. Animal Welfare, 32, e12. doi:10.1017/awf.2023.4
5. From fishcount.org.uk. Estimate based on FAO data for 2022, according to method of Mood, A., Lara, E.,Boyland, N. K., & Brooke, P. (2023). Estimating global numbers of farmed fishes killed for food annually from 1990 to 2019. Animal Welfare, 32, e12. doi:10.1017/awf.2023.4
6. Stevens, C. H., Croft, D. P., Paull, G. C., & Tyler, C. R. (2017). Stress and welfare in ornamental fishes: what can be learned from aquaculture? Journal of fish biology, 91(2), 409-428.